Évértékelő 2016
A CSR Debrecen kezdeményezést ez év nyarán indítottuk, azzal a céllal, hogy egyfajta szemléletformálást indítsunk el a lokális civil közösségben, és közelebb hzzuk egymáshoz a versenyszféra és a harmadik szektor szereplőit.
Mindezt azért tettük, mert hisszük, hogy együtt , a helyi igényekre reagálva, a helyi erőforrásokat optimálisan használva fel tudjuk építeni a jövő modern szemléletű, közösségi alapon működő Debrecenét, ahol a szereplők normaként élik meg a társadalmi felelősségvállalást.
Mint minden cég, szervezet, vagy egyén, mi is összegeztük az év eredményeit, kudarcait: ezt osztjuk most meg veletek. A felsorolásokon kívül a pszt tartalmazza majd azt az igényfelmérést is, amelyet a helyi NGO-k bevonásával alkottunk meg a legutóbbi CSR MeetUp alkalmával. Ez lesz a mi jövő évi sorvezetőnk, köszönjük mindenkinek az értékes gondolatokat.
Lássuk a számok tükrében, milyen volt a 2016 a CSR Debrecen számára:
- 10 podcast : amely srán vendégeink voltak: Váróczy Zoltán – Debreceni vízilabda csapat pénzügyi vezető, Birinyi Ágnes – National Instruments, Damu Richárd és Váczi András - Bike Maffia Debrecen, Gregán Orsolya – Innova, Szőke Gergő - Uber, Bálint Márta - Co-Goodwill, Tóth Benedek – VisionRecriutment
A sorozat 1, 2 részében a CSR Debrecen projekt alapítói Töviskes Imre és Kiss Ákos beszélgettek, a 10. adásban pedig december 20.-án egy nyilvános évértékelőt tartottunk. Az adásokat a SoudCoudon tettük elérhetővé, adásonként 30-70 hallgatót értünk el.
- 13 blog bejegyzés: A blog Sea Shepherdről szóló cikke az index2 címlapon volt,és a Debreceni Startup Hét keretében Jászberényi Attila jóvoltából a Forbes magazinban is megemlítésre kerültünk.
CSR Meetup - Igényfelmérés eredményei
Az együttműködő partnereinkkel végzett igényfelmérés eredménye, hogy meghatároztuk azokat a kulcs területeket, amelyek a Debreceni civil szervezetek számára a legfontosabbak a jövőbeni működésükhöz.
Felmerült kérdések:
Finanszírozási modell
- Új finanszírozási modell felállítása, amely elsősorban a pályázati forrásoktól való függetlenedést jelenti. Ez több szervezetnél már korábban is felmerült, mint igény és el is kezdték kidolgozni azokat az eszközöket, amelyek ebben megoldást jelenthetnek. A kihívás számukra is, hogy milyen jól működő gyakorlatokat ismerhetnének meg és milyen együttműködéseket tudnak majd kiépíteni. Ehhez szorosan kapcsolódik további igényként, hogy a már meglévő szolgáltatásaikat és kapacitásaikat hogyan tudnák értékesíteni a civil szektorban és más, elsősorban piaci szereplők számára.
Marketing
Felismertét, azt a civil szervezetek, hogy az eddigi gyakorlattól eltérően sokkal erősebb és transzparensebb marketing tevékenységet kell folytatniuk amely a társadalmi beágyazódásukat segíti. Az általuk szervezett rendezvények látogatottsága elmarad az elvártakhoz képest és jövőbeni kihívás ezeknek a javítása.
A verseny szektorban elvárt megjelenési eszközök és árajánlati formák nem jelennek meg a civil szervezeteknél és így nem tudnak megfelelő képet mutatni magukról, lehetőségeikről.
HR és társadalmi beágyazottság
Jellemző a civil szervezetek kihívásai között a munkaerő és emberi erőforrás kérdése. Ezt elsősorban önkéntesekkel, és más, hasonlóan strukturált erőforrásokkal szeretnék megoldani. Probléma számokra a toborzás és kiválasztás is a fizetett és önkéntes munkaerő területén egyáltalán. Nincs forrásuk és tapasztalatuk sem a meglévő emberi erőforrás fejlesztésére és képzésére.
A piaci szektorban már létező gyakorlatokat nem tudja a civil szektor átvenni és ezért nem versenyképes a jól képzett és innovatív munkaerő megszerzésében, megtartásában.
Megoldási javaslatok:
Finanszírozási modell
A kutatásban résztvevő civil szervezetek eddigi tapasztalataik alapján összegyűjtöttünk már működő eszközöket és jó gyakorlatokat. Megoldást jelenthet a lobby tevékenység professzionális tervezése és szervezése, amely kihat a vonatkozó jogszabályi háttér újra gondolására. Mivel ez egyéni eltéréseket mutat területenként és szervezetenként is összetett kérdést jelent. A szervezetek, közösségek szintjén is fontos fókusz és sok fejlesztést igényel a lehető legszélesebb körű összefogással. Kiemelten fontos a szektor közi együttműködés erősítése, ennek transzparensé tétele a média szintjén is.
A már működő programok, jó megoldások terjesztése, know-how elérhetővé tétele mind a társadalom felé, mind a szektor szereplői felé kiemelten fontos feladata és felelőssége is a szervezeteknek.
Speciális adó kedvezmény lehetőségek feltérképezése és felhasználása forrás fejlesztésre.
Marketing
Az együttműködések kialakításakor fontos szempont és feladat a cégek stratégiáinak, preferenciáinak a figyelembe vétele, a szolgáltatási csomagokba való beépítése is.
Mivel a civil szektor egyre jobban a szolgáltatói magatartás irányába kell, hogy eltolódjon - és erre már vannak is kezdeményezései – ezért fontos egy jól targetált piackutatás a befogadói oldal megismerésére. CSR tevékenységként megjelenhetne a piackutató cégek részéről ennek az elkészítése egyes civil szervezetek vagy akár a szektor csoportjai számára, egészére is.
A legegyszerűbb kiindulási pont lehetne a rendezvény szervezés területe, hiszen itt már jól körülhatárolt létező igény is megjelenik a cégek oldaláról és erre a civil szervezetek referenciákkal alátámasztott, konkrét ajánlatokat tudnak adni.
HR és Társadalmi beágyazottság
A civil szervezetek programjai és kezdeményezései lehetnének az a fontos megtartó erőt jelentő eszköz, amely a várost, az élet környezetet vonzóbbá teszik a fiatalok, a munkaerő számára.
Az adományozási kultúra terjesztésében és fejlesztésében a civil szektor jelenthet egy komoly erőforrást. Az adományozó és adományozott közötti kapcsolatok megteremtésében, erősítésében ők jelenthetik a jó eszközt.
A civil szervezetek megoldást jelenthetnek a fiatalok számára a munkaerő-piaci tapasztalat és gyakorlat szerzés kérdésében. Ez a teljes munkaerő-piac szempontjából is jó lehetőség és erőforrás, kreatív eszköz.
Külföldi önkéntesek bevonása a civil szervezetek tevékenységeibe. Ez a város marketing szempontjából is erős eszköz lehet és az élhetővé tétel területén is fejlődést jelent.
Programok
Augusztus – Esztári Lecsó fesztivál Civil Falu – Előadás és kerekasztal beszélgetés a társadalmi felelősségvállalásról.
Szeptember – December – CSR Meetup program sorozat. Havi egy alkalommal az Xponential Co-Working irodában a DMJV támogatásával.
Blogpostok – 13
- Jó példák CSR programokban a könnyű zenében – Punnay Massif
- Fogalmak tisztázása a CSR területén
- Nem-formális tanulás – Gemifikáció
- Technológiai munkanélküliség
- Podcastek írásos formában
- A crowdfounding nagymesterei: Sea Shepherd a szervezet a világ egyik legradikálisabb környezetvédelmi szervezete, amely 40 éve működik kizárólag közösségi finanszírzáspól. A cikk az index.hu címlapjára is rákerült.
- Uber: a cég magyarországi kivonulásakor Szőke
- B oldal fotókiállítás interjú Pritz Péterrel: egy jó budapesti példa bemutatása.
- Felépülünk film – szenvedélybeteg fiatalok vállalkozóvá válása
- Igényfelmérő és összegző
- Vendégposzt a grungery.hu oldalán : a Pearl Jam társadalmi felelősségvállalása
Partnereink
- Szocio-Társ Alapítvány
- HVTK Egyesület
- Hang-Kép Egyesület (akik fotóztak is bennünket a MeetUpokon, köszönjük)
- Központ Egyesület
- Ceipes Egyesület
- NI
- Innova
- Epam és Campus Kht. –val közös pályázat – Elbírálás alatt
Köszönjük a támogatást, az érdeklődést és az együttműködést, jövőre találkozunk!