2016. dec 21.

Évértékelő 2016

írta: fehersolyom
Évértékelő 2016

A CSR Debrecen kezdeményezést ez év nyarán indítottuk, azzal a céllal, hogy egyfajta szemléletformálást indítsunk el a lokális civil közösségben, és közelebb hzzuk egymáshoz a versenyszféra és a harmadik szektor szereplőit.

Mindezt azért tettük, mert hisszük, hogy együtt , a helyi igényekre reagálva, a helyi erőforrásokat optimálisan használva fel tudjuk építeni a jövő modern szemléletű, közösségi alapon működő Debrecenét, ahol a szereplők normaként élik meg a társadalmi felelősségvállalást. 

Mint minden cég, szervezet, vagy egyén, mi is összegeztük az év eredményeit, kudarcait: ezt osztjuk most meg veletek. A felsorolásokon kívül a pszt tartalmazza majd azt az igényfelmérést is, amelyet a helyi NGO-k bevonásával alkottunk meg a legutóbbi CSR MeetUp alkalmával. Ez lesz a mi jövő évi sorvezetőnk, köszönjük mindenkinek az értékes gondolatokat.

Lássuk a számok tükrében, milyen volt a 2016 a CSR Debrecen számára:

 

sea-shep.jpgCSR Meetup - Igényfelmérés eredményei

Az együttműködő partnereinkkel végzett igényfelmérés eredménye, hogy meghatároztuk azokat a kulcs területeket, amelyek a Debreceni civil szervezetek számára a legfontosabbak a jövőbeni működésükhöz.

Felmerült kérdések:

Finanszírozási modell

-              Új finanszírozási modell felállítása, amely elsősorban a pályázati forrásoktól való függetlenedést jelenti. Ez több szervezetnél már korábban is felmerült, mint igény és el is kezdték kidolgozni azokat az eszközöket, amelyek ebben megoldást jelenthetnek. A kihívás számukra is, hogy milyen jól működő gyakorlatokat ismerhetnének meg és milyen együttműködéseket tudnak majd kiépíteni. Ehhez szorosan kapcsolódik további igényként, hogy a már meglévő szolgáltatásaikat és kapacitásaikat hogyan tudnák értékesíteni a civil szektorban és más, elsősorban piaci szereplők számára.

Marketing

Felismertét, azt a civil szervezetek, hogy az eddigi gyakorlattól eltérően sokkal erősebb és transzparensebb marketing tevékenységet kell folytatniuk amely a társadalmi beágyazódásukat segíti. Az általuk szervezett rendezvények látogatottsága elmarad az elvártakhoz képest és jövőbeni kihívás ezeknek a javítása.

A verseny szektorban elvárt megjelenési eszközök és árajánlati formák nem jelennek meg a civil szervezeteknél és így nem tudnak megfelelő képet mutatni magukról, lehetőségeikről.

HR és társadalmi beágyazottság

Jellemző a civil szervezetek kihívásai között a munkaerő és emberi erőforrás kérdése. Ezt elsősorban önkéntesekkel, és más, hasonlóan strukturált erőforrásokkal szeretnék megoldani. Probléma számokra a toborzás és kiválasztás is a fizetett és önkéntes munkaerő területén egyáltalán. Nincs forrásuk és tapasztalatuk sem a meglévő emberi erőforrás fejlesztésére és képzésére.

A piaci szektorban már létező gyakorlatokat nem tudja a civil szektor átvenni és ezért nem versenyképes a jól képzett és innovatív munkaerő megszerzésében, megtartásában.

Megoldási javaslatok:

Finanszírozási modell

A kutatásban résztvevő civil szervezetek eddigi tapasztalataik alapján összegyűjtöttünk már működő eszközöket és jó gyakorlatokat.  Megoldást jelenthet a lobby tevékenység professzionális tervezése és szervezése, amely kihat a vonatkozó jogszabályi háttér újra gondolására. Mivel ez egyéni eltéréseket mutat területenként és szervezetenként is összetett kérdést jelent. A szervezetek, közösségek szintjén is fontos fókusz és sok fejlesztést igényel a lehető legszélesebb körű összefogással. Kiemelten fontos a szektor közi együttműködés erősítése, ennek transzparensé tétele a média szintjén is.

A már működő programok, jó megoldások terjesztése, know-how elérhetővé tétele mind a társadalom felé, mind a szektor szereplői felé kiemelten fontos feladata és felelőssége is a szervezeteknek.

Speciális adó kedvezmény lehetőségek feltérképezése és felhasználása forrás fejlesztésre.

Marketing

Az együttműködések kialakításakor fontos szempont és feladat a cégek stratégiáinak, preferenciáinak a figyelembe vétele, a szolgáltatási csomagokba való beépítése is.

Mivel a civil szektor egyre jobban a szolgáltatói magatartás irányába kell, hogy eltolódjon - és erre már vannak is kezdeményezései – ezért fontos egy jól targetált piackutatás a befogadói oldal megismerésére. CSR tevékenységként megjelenhetne a piackutató cégek részéről ennek az elkészítése egyes civil szervezetek vagy akár a szektor csoportjai számára, egészére is.

A legegyszerűbb kiindulási pont lehetne a rendezvény szervezés területe, hiszen itt már jól körülhatárolt létező igény is megjelenik a cégek oldaláról és erre a civil szervezetek referenciákkal alátámasztott, konkrét ajánlatokat tudnak adni. 

HR és Társadalmi beágyazottság

A civil szervezetek programjai és kezdeményezései lehetnének az a fontos megtartó erőt jelentő eszköz, amely a várost, az élet környezetet vonzóbbá teszik a fiatalok, a munkaerő számára.

Az adományozási kultúra terjesztésében és fejlesztésében a civil szektor jelenthet egy komoly erőforrást. Az adományozó és adományozott közötti kapcsolatok megteremtésében, erősítésében ők jelenthetik a jó eszközt.

A civil szervezetek megoldást jelenthetnek a fiatalok számára a munkaerő-piaci tapasztalat és gyakorlat szerzés kérdésében. Ez a teljes munkaerő-piac szempontjából is jó lehetőség és erőforrás, kreatív eszköz.

Külföldi önkéntesek bevonása a civil szervezetek tevékenységeibe. Ez a város marketing szempontjából is erős eszköz lehet és az élhetővé tétel területén is fejlődést jelent. 

 

Programok

Augusztus – Esztári Lecsó fesztivál Civil Falu – Előadás és kerekasztal beszélgetés a társadalmi felelősségvállalásról.

toviesztar.jpg

Szeptember  – December – CSR Meetup program sorozat. Havi egy alkalommal az Xponential Co-Working irodában a DMJV támogatásával.

Blogpostok – 13

  • Jó példák CSR programokban a könnyű zenében – Punnay Massif
  • Fogalmak tisztázása a CSR területén
  • Nem-formális tanulás – Gemifikáció
  • Technológiai munkanélküliség
  • Podcastek írásos formában
  • A crowdfounding nagymesterei: Sea Shepherd a szervezet a világ egyik legradikálisabb környezetvédelmi szervezete, amely 40 éve működik kizárólag közösségi finanszírzáspól. A cikk az index.hu címlapjára is rákerült.
  • Uber: a cég magyarországi kivonulásakor Szőke
  • B oldal fotókiállítás interjú Pritz Péterrel: egy jó budapesti példa bemutatása.
  • Felépülünk film – szenvedélybeteg fiatalok vállalkozóvá válása
  • Igényfelmérő és összegző
  • Vendégposzt a grungery.hu oldalán : a Pearl Jam társadalmi felelősségvállalása

 Partnereink

  • Szocio-Társ Alapítvány
  • HVTK Egyesület
  • Hang-Kép Egyesület (akik fotóztak is bennünket a MeetUpokon, köszönjük)
  • Központ Egyesület
  • Ceipes Egyesület
  • NI
  • Innova
  • Epam és Campus Kht. –val közös pályázat – Elbírálás alatt

Köszönjük a támogatást, az érdeklődést és az együttműködést, jövőre találkozunk!

15385385_1212085375526314_1206158741557140871_o.jpg

Szólj hozzá